duminică, 18 octombrie 2009

Cine ne dă dreptul să judecăm?

Vreau să vă povestesc o pildă pe care am auzit-o de curând și care a produs o schimbare esențială în personalitatea mea. Într-adevăr, nu m-a schimbat suficient de mult încât să nu mai judec deloc, dar acum am înțeles că nu am dreptul să fac asta influențată de prima impresie, nu pot cataloga oamenii bazându-mă pe principiile cu care am fost crescută.

A venit Ziua Judecății, iar trei preoți așteptau să stea de vorbă cu Dumnezeu. Doi dintre ei erau agitați, încercau să-și aducă aminte toate faptele bune și rele pe care le facuseră în timpul vieții, încercând să găsescă argumente pentru a-l convinge pe Dumnezeu să îi primească în Impărăția Cerurilor. Consternați de atitudinea celui de-al treilea “emisar al lui Dumnezeu”, care nu părea deloc îngrjorat de situație, cei doi îl întreabă pe colegul lor: “Omule, ție nu îți este frică?Tu ai mai multe păcate decât noi. Nu ai ținut toate posturile, ai mai băut din când în când un păhărel la cârciumă, nu ai avut mereu răbdare să asculți problemele tuturor enoriașilor. Chiar nu îți este teamă că Dumnezeu te va trimite în Iad? ”. Preotul răspunse: “Întra-devăr, sunt vinovat de toate lucrurile de care mă acuzați. Însă, există ceva ce nu am făcut: nu am criticat pe nimeni. Pentru că eu nu mi-am permis să judec pe cineva vreodată, așa că nici Dumnezeu nu mă va judeca pe mine”.
Eu am avut multe de învățat din această povață și, da, recunosc, sunt unul dintre oamenii care se grăbesc să-i judece pe cei din jur, indiferent că am dreptate sau nu. Eu una am tăria de caracter să recunosc că nu o singură dată am fost nedreaptă. În această pildă, “a judeca” are sensul de a cleveti, a insulta, "a arunca cu pietre". Noi oamenii, suntem diferiti, avem temperamente diferite, acționăm diferit în anumite situații și ne evaluam permanent în raport cu ceilalti sau îi evaluam pe ceilalți in raport cu noi. Nimeni nu ne împiedică să definim "răul" și să ne debarasăm de el. De asta avem rațiune. Dar am putea încerca să vedem întâi partea bună din oameni și să învățăm din această pildă. De ce toți avem impresia că suntem mai buni, că avem dreptul să-i judecăm pe alții doar pentru că ei nu sunt la fel ca noi?Cine ne dă acest drept, când ne-a înzestrat Dumnezeu cu acest har? De ce ne grăbim să aruncăm cu noroi, de ce nu analizăm, de ce nu ne punem preț de câteva secunde în locul celui judecat? De le minimalizăm calitățile și le scoatem în evidență defectele?
PENTRU CĂ NE PLACE SĂ CREDEM CĂ SUNTEM MAI BUNI DECÂT CEILALȚI. Vrem să credem că greșelile noastre sunt mici în comparație cu ale lor și, astfel, Dumnezeu nu va mai avea timp să-i judece pe cei mărunți.

Vă rog să fiți sinceri
Câți dintre voi ați judecat pe cineva, iar apoi v-ați da seama că ați greșit?Eu recunosc: de foarte multe ori


"Niciodată să nu te iei după aparenţe, să cauţi întotdeauna dovezile. Nu există regulă mai bună"Charles Dickens: "Marile speranţe"

4 comentarii:

  1. SI eu am puterea sa recunosc ca am judecat si stiu ca am gresit nimeni nu ne da dreptul sa judecam doar DUMNEZEU POATE FACE ASTA

    RăspundețiȘtergere
  2. "SPECATCOLUL UNUI OM CARE JUDECA ALT OM M-AR FACE SA MOR DE RAS, DACA NU MI-AR STARNI MILA." FLAUBERT

    RăspundețiȘtergere
  3. Gresim, criticam, apoi ne dam cu capul de pereti?! Dar suntem in stare sa ne privim in oglinda, si sa ne recunoastem greselile?! E mai usor sa-i acuzi pe altii,decat pe tine!General vorbind! Si mai simplu sa dai vina pe ei! Mai buni? Poate da, poate nu, dar fiecare are ceva special de oferit, important sa-l gaseasca! Recunosc, judec cand am de ce! Cand sunt nedreptatit, si am motiv sa ripostez! Nu pentru ca as fi mai breaz, dar nici sa fiu luat de fraier! Dar prefer sa limitez, si sa nu fac legaturi cu propria persoana, sau sa asociez situatiile! Si asta cu cine imi permit, apropiati! Dar cand nu ai dovezi? si persoana judecata, lasa aparentele sa vorbeasca? Ce faci?!

    RăspundețiȘtergere
  4. Constant ii judec pe ceilalti, pentru ca ma consider superior, (destept, frumos si modest :P). Si stiu ca prietenii mei pot conta pe mine.
    Asa ca imi permit sa judec si sa comentez pe altii. Chiar daca uneori gasesc la mine acelasi gen de greseli si regret cat de acid le-am infierat celorlalti.

    RăspundețiȘtergere